top of page

חיסכון ואפקטיביות של שיטת "חבר מביא חבר" בגיוס עובדים

שיטת גיוס עובדים באמצעות "חבר מביא חבר" צוברת פופולריות לא רק בשל הקלות שהיא מציעה בתהליך, אלא גם בזכות יתרונותיה הכלכליים. מחקרים מצביעים על שיפור בזמן ובעלויות בתהליכי הגיוס, לצד העלאת שביעות רצון העובדים ושיפור ההתאמה הארגונית. להלן סקירה של חמישה מחקרים מהשנים האחרונות הממחישים את התועלות המרכזיות בשיטה זו.


קיצור זמן הגיוס וחיסכון בעלויות: מחקר  Radancy

מחקר של Radancy מראה כי חברות שמשתמשות בתוכניות "חבר מביא חבר" הצליחו לקצר את זמן הגיוס ב-30% בהשוואה לשיטות אחרות. הזמן המהיר יותר לגיוס מועמדים מתאים במיוחד לחברות טכנולוגיה ומקצועות נדרשים בהם יש תחרות גדולה על כישרונות. בנוסף, 73% מהחברות המשתתפות במחקר ציינו שעלות הגיוס בשיטה זו הייתה נמוכה משמעותית לעומת ערוצים אחרים כמו חברות השמה או פרסום ממומן. היכולת למלא משרות קריטיות ביעילות ובעלויות נמוכות מהווה יתרון כלכלי עבור כל חברה, ומובילה לא רק לחיסכון אלא גם לשיפור תהליכי העבודה.


התאמה טובה יותר ושימור עובדים: מחקר  IZA

מחקר של IZA מכון מחקר כלכלי בינלאומי, התמקד באפקטיביות של גיוס עובדים דרך חברים במדינות מפותחות. המחקר מדגיש יתרון נוסף של השיטה – מועמדים שמגיעים דרך חברים מתאימים יותר לתרבות הארגונית, ומשתלבים בצורה טובה יותר בצוותים. שילוב זה מביא להפחתת שיעורי העזיבה ולחיסכון בעלויות הכשרה וקליטה לאורך זמן. לפי IZA, שיטת חבר מביא חבר מקלה על תהליך ההטמעה ומפחיתה את הסיכון לתחלופת עובדים, שהיא בעיה משמעותית בחברות רבות. התאמה זו היא תוצאה של הבנה מעמיקה יותר של הארגון דרך העובדים הממליצים, המורידים את הצורך בהסברים נוספים לעובד החדש.


חיסכון כספי באירופה: מחקר  Firstbird 

במחקר שנערך על ידי Firstbird באירופה, נמצא כי תוכניות "חבר מביא חבר" חסכוניות ביותר עם עלות ממוצעת של כ-2,400 אירו לגיוס. עלות זו נחשבת לנמוכה באופן משמעותי לעומת ערוצים אחרים כמו פרסום ממומן או סוכנויות גיוס. עלויות נמוכות מאפשרות לארגונים להפנות את המשאבים שנחסכו לפעילויות אחרות כגון פיתוח עובדים או שיפור שכר. כמו כן, מחקר זה מציין יתרון נוסף – גיוס דרך חברים מפחית את שיעורי העזיבה בשנה הראשונה, מה שמביא ליציבות רבה יותר בצוותים.



שיפור במעורבות הארגונית: מדריך  SHRM

ארגון SHRM (Society for Human Resource Management) פרסם מדריך שכולל הנחיות לשיפור תוכניות "חבר מביא חבר". SHRM מדגיש את היתרונות של יצירת תדמית חיובית לארגון דרך התוכנית. כאשר עובד ממליץ על חבר, המועמד מגיע עם הבנה מוקדמת של התרבות הארגונית ושל תפקידו האפשרי בארגון, דבר המפשט את שלבי ההתאקלמות ומצמצם את הצורך באוריינטציה ממושכת. מעבר לכך, מעורבות העובדים בתהליך הגיוס עצמו מעצימה את תחושת השייכות שלהם לארגון ומובילה לעלייה בשביעות הרצון והמעורבות, מה שמפחית את שיעורי העזיבה הכלליים.


מיצוי הפוטנציאל בשיטת חבר מביא חבר : Unlocking the Power of Employee Referrals

המאמר "Unlocking the Power of Employee Referrals" מדגיש את הדרכים בהן ארגונים יכולים למקסם את פוטנציאל תוכניות "חבר מביא חבר". המחקר מראה כי קיים קשר ישיר בין עידוד עובדים להמליץ על מועמדים, לבין תחושת המחויבות והמעורבות של העובדים הקיימים. כאשר העובד מרגיש מעורב בתהליך הגיוס, הוא מרגיש קשר עמוק יותר לארגון. זהו תהליך שמעצים את תחושת השייכות וההזדהות עם הארגון, ומחזק את מחויבותם של העובדים הקיימים והחדשים כאחד.


מסקנות: יתרונות כלכליים ואסטרטגיים לגיוס דרך חברים

השוואה בין מחקרים וממצאים מציגה תמונה ברורה של היתרונות הכלכליים והאסטרטגיים שטמונים בשיטת "חבר מביא חבר". מחקרים מדגימים כיצד חברות יכולות לחסוך משמעותית בזמן ועלויות, לשפר את איכות הגיוסים ולהגדיל את מידת ההתאמה הארגונית. יישום מוצלח של התוכנית מוביל לשימור עובדים יציב יותר, קיצור תקופות ההכשרה והקליטה, ויצירת תרבות ארגונית תומכת ומחוברת יותר.


 

סופיה רבנשטוק

מנהלת משאבי אנוש בקורקט, נשואה, אמא לשני נינג'ות ושני חתולים עם אופי.

משלבת בין הורות בסגנון אקסטרים לקריירה משמעותית, ומאמינה שאם אפשר לג'נגל בין שניהם, כנראה שהכל אפשרי.




איך ליעל ולנהל את מבצעי חבר מביא חבר בארגון?

הכירו את 



מערכת לניהול והנעת מבצעי חבר מביא חבר בארגונים

 

לוגו קורקטי.png
חבר מביא חבר לבן-01.png
חבר מביא חבר צהוב-01.png

הירשמו לניוזלטר שלנו
וקבלו כל חודש טמפלייט מבצע חבר מביא חבר 
לשימוש חופשי

תודה, הרשמתך נתקבלה!

מחשבון עלויות הגיוס

כמה באמת עולה לגייס עובד?

WhatsApp Image 2024-11-05 at 03.16.53.jpeg
bottom of page